fredag, november 30, 2007

Peer Tutoring

Lauge:


Der er en del hype omkring akademia.
Det er selvfølgelig hvad man gør det til og det er da muligt at abstrahere, hvis man ved hvad man vil og ikke bliver suget ind i den evindelige snak om de bedste universiteter, SAT test-resultater, IB-point og størrelsesordnen af scholarships mm.

Oven i alle de størrer skrifetelige opgaver der ramler nu, har der også været ansøgningsdeadline for alle der vil søge til US for at læse videre. Selvsagt en stor ting for mange, men også årsag til betydelig stress hos vores "university counsellor" (studievejleder) der forleden rev fat i mig i kantinen for at vide hvorfor hulen min ansøgning ikke var blevet afleveret til hende endnu. Årsagen var nu at jeg slet ikke ansøger i den retning. Hvis det bliver tilfældet så først efter et gab-year og kun hvis en enorm ny udlængsel kommer væltende.
Men det illustrede meget godt det totale fokus på USA og UK her omkring. Der har vist kun været ét italiensk universitet i kontrast til de mange mange mange angel-saksiske der tit lægger vejen forbi.
Sidste år var der også et begyndende initiativ til at få folk involveret i nordiske universiteter, men det viste sig temmelig vanskeligt da strukturen er helt anderledes. Navnligt med langt færre stipendier end i USA.

Well, som det fornemmes er det vigtigt at folk klarer sig godt og en lidt mere afslappet initiativ til at det skal ske er Peer Tutoring.
Vi har mange services her på campus lige fra komalkning hos de lokale til flygteningehjælp og børneteater. Min service går ud på at tilbyde hjælp internt i Peer Tutoring Service hvor nogle elever står til rådighed for 1. års elever hvis det kniber. Vi er en del stykker med denne service, der hver tilbyder at hjælpe i forskellige fag. Således assisterer jeg i historie, filosofi og engelsk, hvilket faktisk er en ret lærerig og nyttegørende adspredelse.

Her nedenfor ses det officielle indlæg fra colleges Extra-academic Programmes hjemmeside.







Realising the extreme variety in our educational backgrounds, the Peer Tutoring group helps others surmount difficulties. Peer Tutors are firm in their commitment to help students achieve ‘sustainable development‘, but never to simply feed them information or do their homework for them. Although this service is pretty new, the effect is already celebrated.
Samed Nakhle says when describing his encounter with several Peer Tutors: “It is just great! I used to spend loads of time to understand what I missed in classes, but now with the peer tutors it goes just like this!’’ (snaps his fingers). He continues: “they seemed to me very caring, they actually want us to really understand”.

There is much more to say about peer tutors; their actions shout out loud! They are actually sharing experiences through education and strengthening each other, following the UWC mission. Thank you, Peer Tutors!

Ingen kommentarer: