tirsdag, januar 29, 2008

Leadership skills for 1st years


Lauge:

Hej igen!


En af mine EACs (Extra-academic commitments) her på stede
t er "Youth Leadership"
Det er et projekt der blev udtænkt sidste år af vores filosofilærer Summer og økonomilærer Xiaohang. 
De savnede begge en anelse mere struktur i den vanvittige underskov af projekter og grupperinger der findes her. Ikke at folk skulle fratages lysten til at gøre spontane og uplanlagte ting, men de indså at her faktisk ikk er nogen som helst explicit og målrettet indsats for at udanne folks lederskabsevner, samarbejdsevner, kommunikationsevner mv.
Det hele har så at sige kørt efter en "Learning-by-doing" filosofi hvor folk langsomt indser mekanismerne i gruppedynamik og planlægning.
En så langsom og ustruktureret udveklsingsproces kan jo godt tage sin tid. Specielt, når man kun har to år her. 

Så hvorfor ikke målrettet give folk nogle redskaber til at blive "Leaders of Tomorrow"? som der siges i en aller anden cheasy UWC-promoveringsvideo, jeg har set engang.
Der blev samlet en gruppe af både 1st og 2nd years på ca. 10 mand og vi har så brugt det sidste halve år + efterårets 'Project Based Learning Week' på at udvikle tre workshops som forhåbentlig skal gøre livet lettere for de næste generationer på RCN. Én om effektivt Team Work, én om effektiv kommunikation og én om effektiv mødeledelse... Og Novra, hvor er det egentlig tiltænkt, når man lige får det overvejet.

Der blev læst bunkevis af teori om alt fra Business management til personlig udvikling og selvgjorte workshops blev testet på ugentlige møder.
I fredags gik det så løs, hvor alle på første årgang gennemgik en eller to af disse workshops. Selv stod jeg for en 4 timer lang Team Work session, hvor der blev talt om værdier, leget stolelege, fremstillet Mission Statements, bygget med Lego, brugt 
sjove hatte i alskens farver mm...

Min gruppe opførte sig eksemplarisk og jeg var yderst tilfreds og meget udmattet da vi gik til frokost. 
Folk mente bestemt de fik noget ud af det og mange af de 
øvelser vi havde opfundet til lejligheden fungerede. Der var stor tilfredsstillelse i at se, hvordan adskillige 10-ører faldt hos folk, da de indså grundprincipperne i effektivt samarbejde.


Jahh, hvem skal sige hvad hvornår?




Mental indstillings-øvelse. Hvilket resultat får man når folk er enten positive, negative, factorienterede, subjektive, indlevende, kreative, dominerende, whatever.
- Med urets retning yderst fra venstre: Benta (Etiopien), Pianphan (Thailand), Dawa (Nepal), Wipawan (Thailand), Ahmad (Gaza), Aseel (Jordan)



Legoleg - Savant og Bendik tilbage i barndommen.
Kan man bygge et legotårn, der skal opfylde 6 forskellige kriterier på 8 minutter 
- I total tavshed?!?!
- Værdien af kommunikationen i processen sat på spidsen




Ezequiel (Argentina) og Anna (UK)

Ingen kommentarer: